Σελίδες

Πέμπτη 23 Ιουνίου 2011

Sophocles, Ichneutae


Sophocles. Oxyrhynchus Papyri, part 9, number 1174. Arthur S. Hunt. London. Egypt Exploration Fund. 1912.

Κυλλήνη
μὴ νῦν ἀπίστειπιστὰ γάρ σε προσγελᾷ θεᾶςἔπη.

Χορός
300καὶ πῶς πίθωμαι τοῦ θανόντος φθέγματοιοῦτον βρέμειν;

Κυλλήνη
πιθοῦθανὼν γὰρ ἔσχε φωνήνζῶν δ᾽ ἄναυδοςἦν  θήρ.

Χορός
ποῖός τις ἦν εἶδοςπρ[ο]μήκης 'πίκυρτοςβραχύς;

Κυλλήνη
βραχύςχυτρώδηςπο[ι]κίλῃ δορᾷκατερρικνωμένος.

Χορός
ὡς αἰέλουρος εἰκάσαι πέφυκεν  τὼς πόρδαλις;

Κυλλήνη
305πλεῖστον με[τ]αξύγογγύλον γάρ ἐστι καὶβραχυσκελές.

Χορός
οὐδ᾽ ὡς ἰχνευμ<ωνπροσφερὲς πέφυκεν οὐδ᾽ὡς καρκίν<ος>;

Κυλλήνη
οὐδ᾽ αὖ τοιοῦτ[ό]ν ἐστινἀλλ᾽ ἄλλον τιν᾽ἐξευροῦ τρόπον.

Χορός
ἀλλ᾽ ὡς κεράστ[η]ς κάνθαρος δῆτ᾽ ἐστὶνΑἰτναῖος φυήν;

Κυλλήνη
νῦν ἐγγὺς ἔγν[ως]  μάλιστα προσφερὲς τὸκνώδαλον.

Χορός
310τ[ί δ᾽ αὖ τὸ ] φων[οῦ]ν ἐστιν αὐτοῦτοὐντὸς τοὔξωφράσον.

Κυλλήνη
[ ... ]λο[ ... φ]ορίνη σύγγονος τῶν ὀστράκων.

Χορός
[ποῖον δὲ τοὔνομ᾽ ἐν]νέ[πει]ςπόρσυνονεἴ τιπλέον ἔχεις.

Κυλλήνη
[τὸν θῆρα μὲν χέλυντὸ φωνο]ῦν δ᾽ αὖ λύραν παῖς καλεῖ.

Χορός
[ ... αβουτ 22 λλ. ] κτέανον ησύ[ ... ] τινι;

Κυλλήνη
[ ... αβουτ 23 λλ. ] δέρμα κ[ ... ]στ [
315[ ... αβουτ 23 λλ. ]ον ὧδ[ε] κλαγγάνει [
[ ... αβουτ 23 λλ.]όρως ἐρείδεται
[ ... αβουτ 24 λλ.]πλεκτα [
[ ... αβουτ 24 λλ.]λάδος κ[
[ ... αβουτ 21 λλ. κόλ]λοπες δε[
320[ ... αβουτ 24 λλ. ]αμματω [
[ ... αβουτ 25 λλ.]ον[
ορ 2 λινες λοστ
325καὶ τοῦτο λύπη[ς] ἔστ᾽ ἄκεστρον καὶπαραψυκ[τ]ήρ[ιο]ν
κείνῳ μόνονχα[ί]ρει δ᾽ ἀλύων καί τιπροσφων[ῶν μέλος
ξύμφωνονἐξα[ί]ρει γὰρ αὐτὸν αἰόλισμα τῆςλ[ύ]ρας.
οὕτως  παῖς θανόντι θηρὶ φθέγμ᾽ἐμηχανήσατ[ο.

http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.01.0220%3Acard%3D298

ΣΟΦΟΚΛΗΣ, ΙΧΝΕΥΤΕΣ

''Το έργο είναι τόσο δύσκολο όσο και προκλητικό. Από τον ''Ομηρικό Ύμνο'' στον Ερμή ξέρουμε ότι ο Ερμής, που έγινε στη συνέχεια θεός των κλεφτών και των εμπόρων, μαντατοφόρος των θεών, οδηγός των ψυχών στον 'Αδη και τρισμέγιστος μάγος, επέστρεψε τα βόδια στον αδελφό του. Όχι μόνον αυτό. Του χάρισε και ένα νέο όργανο που είχε εφεύρει, όταν ακόμα ήταν νεογέννητος στα σπάργανα: τη λύρα, της οποίας το ηχείο είναι φτιαγμένο από το καύκαλο μιας χελώνας, που το τρομερό παιδί την ξέσκισε με τα χεράκια του. Οι ευρέσεις των οργάνων, είτε πρόκειται για την λύρα είτε για τον αυλό, συνδέονται στους αρχαίους μύθους με τον τρόμο, τα βασανιστήρια τον θάνατο. Η κραυγή της αποκεφαλισμένης από τον Περσέα Γοργόνας γίνεται η φωνή του αυλού. Ο θρήνος του Σατύρου Μαρσύα φέρνει στον νου την αντιδικία του με την Αθηνά και στη συνέχεια με τον Απόλλωνα που τελικά τον έγδαρε. Αυτή η ζοφερή πλευρά, η οποία συνυπάρχει με τη μαγεία της μουσικής και του χορού που γεννιέται από αυτήν πλανιέται και στους ''Ιχνευτές'' ισορροπώντας με το χοντρό σατυρικό γέλιο. Ο τρόμος ωστόσο θα υποχωρήσει σε δεύτερο πλάνο, καθώς η πανηγυρική αναγνώριση του Ερμή, του θεϊκού νόθου, θα προσδώσει στο τέλος μια ατμόσφαιρα γιορτής, που δεν αποκλείει υπαινικτικές πινελιές μελαγχολίας.''


Ο επικός ποιητής Ευφορίων (Αθήν. Δ', 184Α, 82), στο βιβλίο του Περί μελοποιϊών (ή μελοποιών) λέει πως ο Ερμήςεπινόησε τη μονοκάλαμη σύριγγα, ο Σειληνός την πολυκάλαμη και την κηρόδετη ο Μαρσύας: "την μεν μονοκάλαμον σύριγγα Ερμήν ευρεΐν, την δε πολυκάλαμον Σειληνόν, Μαρσύαν δε την κηρόδετον".]









ΕκδότηςΑΙΓΟΚΕΡΩΣ 
ΜετάφρασηΑΝΔΡΕΑΔΗΣ ΓΙΑΓΚΟΣ 


Έτος έκδοσης2010 

Εικαστική Πορεία προς τις Πρέσπες 2011


Εικαστική Πορεία προς τις Πρέσπες 2011
ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΤΟΠΟΓΡΑΦΙΕΣ
Τμήμα Εικαστικών & Εφαρμοσμένων Τεχνών, Πανεπιστήμιο Δ.Μακεδονίας
Προσκεκλημένος Καλλιτεχνικός Συντονιστής
Nina Felshin
Επιστημονική Επιτροπή
Γιάννης Ζιώγας
Πηνελόπη Πετσίνη
Νίκος Παναγιωτόπουλος
Οργανωτική Επιτροπή
Γιάννης Ζιώγας (συντονισμός)
Άκης Γκούμας (συντονισμός)
Γεωργία Γκρεμούτη (εκπαιδευτικές δράσεις)
Θοδωρής Φάτσης (υπεύθυνος πορείας)
Επισκέπτες Καλλιτέχνες
Λένα Αθανασοπούλου
Θωμάς Γερασόπουλος
Φίλιππος Καλαμάρας
Σοφία Κυριακού
Γιώργος Μάκκας
Πέτρος Χριστούλιας
Ευχαριστούμε τα Λιγνιτωρυχεία Αχλάδας και τον Δήμο Πρεσπών
για την γενναιόδωρη χορηγία
που επέτρεψε
την πραγματοποίηση της Εικαστικής Πορείας 2011
Αγαπητές φίλες και φίλοι,
Το 1ο εργαστήριο Ζωγραφικής του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών έχει τη χαρά να σας προσκαλέσει, για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά, στην ερευνητική εικαστική δράση “Εικαστική Πορεία προς τις Πρέσπες.”  Η δράση ξεκίνησε το 2007 με σκοπό τη διερεύνηση του τοπίου, του πολιτισμού, της ιστορικής και πολιτικής διάστασης της περιοχής των Πρεσπών. Η δομή και το σκεπτικό
αποφασίζεται κάθε χρόνο από συγκεκριμένη επιστημονική επιτροπή πανεπιστημιακών από το χώρο των τεχνών και των ανθρωπιστικών επιστημών. Στη διοργάνωση συμμετέχουν προσκεκλημένοι καλλιτέχνες και θεωρητικοί καθώς και φοιτητές καλλιτεχνικών σχολών που καλούνται αντίστοιχα να δημιουργήσουν έργα πάνω στην επιλεγμένη θεματική ή να την προσεγγίσουν θεωρητικά.
Η θεματική της φετινής διοργάνωσης είναι οι  
Πολιτικές Τοπογραφίες για τον καλλιτεχνικό συντονισμό προσκλήθηκε η Αμερικανίδα κριτικός τέχνης NinaFelshin.
Το πλαίσιο αυτό περιλαμβάνει τις παρακάτω δραστηριότητες: Ένα  “Εξαήμερο Εικαστικών Δράσεων” (28 Ιουνίου έως 3 Ιουλίου), που απευθύνεται σε φοιτητές, καλλιτέχνες και θεωρητικούς και ένα  “Τριήμερο Πορείας”  (1 έως 3 Ιουλίου) ανοιχτό και στο ευρύτερο κοινό. Η ιδιαιτερότητα της φετινής διοργάνωσης
έγγειται στην έμφαση στη διαδικασία της διαδρομής. Κατά τη διάρκεια του εξαήμερου θα διανύσουμε πέντε  διαδρομές όπου κάθε μία από αυτές αναλογεί σε μια διαφορετική ενότητα ιδεών και στοχαστικών αιτούμενων μέσα στο πλαίσιο των Πολιτικών Τοπογραφιών: Φλώρινα-Βέρνον, Βέρνον-θέση Πινερίτσα του όρους Βαρνούντα, θέση Πινερίτσα-Άγιος Γερμανός. Οι συμμετέχοντες μπορούν να επιλέξουν είτε να εργαστούν σε ένα από τα ομαδικά έργα που θα δημιουργηθούν κατά την διάρκεια της διαδικασίας, είτε να εργαστούν μεμονωμένα.
Τα εικαστικά έργα που θα δημιουργήσουν οι συμμετέχοντες κατά τη διάρκεια της διαδικασίας θα αποτελέσουν ένα πυρήνα ιδεών που θα ενεργοποιήσει στις Πρέσπες ένα Υπαίθριο Πάρκο Σύγχρονης Τέχνης. Εν δυνάμει η προσπάθεια αυτή θα μετατρέψει την περιοχή σε ένα εργαστήριο ιδεών χωρίς σύνορα, σε ένα χώρο-πλαίσιο όπου νομαδικές διαδικασίες θα σχηματίζουν εικαστικά, και όχι μόνον, έργα που θα αποτυπώνουν ενέργειες συνάντησης, ανταλλαγής ιδεών, δημιουργίας. Οι Πρέσπες θα μετατραπούν σε ένα Μουσείο δίχως τοίχους που ως μοναδικά όρια θα έχει τις προθέσεις των ανθρώπων.
Τα αποτελέσματα της δράσης θα παρουσιαστούν την Κυριακή 3 Ιουλίου στο χώρο του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών στους Ψαράδες, οπότε και θα πραγματοποιηθούν και τα εγκαίνια του χώρου.
Σας ευχαριστούμε για τη συμμετοχή σας. Είμαστε πρόθυμοι να λύσουμε την όποια απορία σας ή όποια άλλη ανάγκη χρειαστεί,
Καλώς ήρθατε στις Πρέσπες για την Εικαστική Πορεία
Γιάννης Ζιώγας
Πηνελόπη Πετσίνη
Νίκος Παναγιωτόπουλος
6945914335
ΕΞΑΗΜΕΡΟ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ
Το Εξαήμερο Εικαστικών Δράσεων αποτελεί το πρώτο μέρος των δραστηριοτήτων της Εικαστικής Πορείας προς τις Πρέσπες 2011. Θα πραγματοποιηθεί από την Τρίτη 28 Ιουνίου έως την Κυριακή 3 Ιουλίου 2011. Κατά τη διάρκεια του Εξαήμερου 14 σπουδαστές εικαστικών τεχνών (τόσο από το ΤΕΕΤ όσο και από άλλες σχολές Εικαστικών Τεχνών) θα εργαστούν με βάση τη θεματική που έχει θέσει η Καλλιτεχνική Επιτροπή. Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας θα δημιουργηθούν έργα που θα αποτελέσουν μια ερμηνεία της θεματικής που έχει τεθεί. Τα έργα θα εκτεθούν την τελευταία ημέρα και θα αποτελέσουν αντικείμενο συζήτησης κατά τη διάρκεια της τελευταία ημέρας του εξαημέρου.  
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ
Η πρόσκληση συμμετοχής απευθύνεται σε σπουδαστές εικαστικών τεχνών που θα ήθελαν να εργαστούν πάνω στη θεματική Πολιτικές Τοπογραφίες όπως αυτή αναπτύσσεται στο γενικό σκεπτικό της Εικαστικής Πορείας προς τις Πρέσπες 2011. Η διαδικασία είναι ανοικτή σε οποιοδήποτε μέσο: ζωγραφική, γλυπτική, κατασκευές, φωτογραφία, ψηφιακή τεχνολογία, ενεργοποίηση ομαδικών δράσεων και όποιο άλλο τρόπο σχηματισμού εικαστικής δραστηριότητας.
Τις συμμετοχές θα κρίνει η Καλλιτεχνική Επιτροπή.
βασικό κριτήριο επιλογής είναι:
  1. Συμβολή στο σκεπτικό της Εικαστικής  Πορείας
  2. Διερεύνηση της περιοχής των Πρεσπών.
ΠΡΟΘΕΣΜΙΑ ΥΠΟΒΟΛΗΣ
Παρασκευή  10 Ιουνίου 2011
Η φόρμα υποβολής βρίσκεται αναρτημένη στο διαδύκτιο, στο visualmarch.eetf.uowm.gr
ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΠΡΕΣΠΕΣ 2011
ΕΞΑΗΜΕΡΟ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ
Τρίτη 28 Ιουνίου 2011
8:00
Συνάντηση των φοιτητών/τριών, επισκεπτών καλλιτεχνών/ και όσων συμμετέχουν στην εξαήμερη δράση στο Καφέ του Πάρκου Δημοτικού Σταθμού (οδός Σιδηροδρομικού Σταθμού) που βρίσκεται στον Σταθμό του ΟΣΕ Φλώρινας.
Οι ομάδες που συμμετέχουν είναι οι παρακάτω:
  1. Όσοι επιλέξουν να διανύσουν την διαδρομή Φλώρινα-Βαρνούντας-Άγιος Γερμανός-Ψαράδες.
  2. Όσοι εργαστούν κατά την διάρκεια του εξαήμερου στους Ψαράδες.
  3. Οι επισκέπτες καλλιτέχνες που θα φιλοξενηθούν στον Άγιο Αχχίλειο.
8:30
Αναχώρηση όλων των ομάδων για τους προορισμούς τους.
8:30 έως 14:30
Πορεία από Φλώρινα προς τη θέση Λάκκος όσων πεζοπορούν
8:30 έως 18:30
Αφιξη στη θέση Λάκκος όσων έχουν μεταβεί με αυτοκίνητα, προετοιμασία κατασκήνωσης-εικαστικές δραστρηριότητες.
14:30
Συνάντηση στη θέση Λάκκος των δύο ομάδων
19:00
Δείπνο  Υποδοχής
Τετάρτη 29 Ιουνίου 2011
Κατά τη διάρκεια της ημέρας, εργασία σε θέσεις  γύρω από την κατασκήνωση
19:00
Ομιλία-συζήτηση με την Nina Felshin
Πέμπτη 30  Ιουνίου 2011
8:00
Αναχώρηση για την θέση Πινερίτσα του όρους Βαρνούντα
11:00
Άφιξη στη θέση Πινερίτσα, εγκατάσταση Κατασκήνωσης
Κατά τη διάρκεια της ημέρας εργασία στις επιλεγμένης θέσεις και project
Παρασκευή 1 Ιουλίου 2011
8:00
Αναχώρηση από τη θέση Πινερίτσα για Αγιο Γερμανό μεσω της κορυφής Ορυζα (ή Δεσποτικό) στα σύνορα Ελλάδος- FYROM- του όρους Βαρνούντα (2332μ).
16:30
Αφιξη στον Αγιο Γερμανό-Γεύμα
19:00
Αναχώρηση από Άγιο Γερμανό-άφιξη στη Δασερή-κατασκήνωση
Σάββατο  2 Ιουλίου 2011
Κατά τη διάρκεια της ημέρας εργασία σε επιλεγμένες θέσεις και project ή συμμετοχή στο τριήμερο πορείας

Κυριακή 3 Ιουλίου 2011
10:00 έως 19:00
Εργασία στον ξενώνα της Σχολής Καλών Τεχνών στους Ψαράδες σε έργα που θα τοποθετηθούν στον προαύλιο χώρο.
20:00
Εγκαίνια του ξενώνα της Σχολής Καλών Τεχνών στους Ψαράδες Αποχαιρετιστήριο Δείπνο
Δευτέρα 4 Ιουλίου 2011
ΑΝΑΧΩΡΗΣΗ




ΤΡΙΗΜΕΡΟ ΠΟΡΕΙΑΣ
Το Τριήμερο Πορείας αποτελεί το δεύτερο μέρος των δραστηριοτήτων Εικαστική Πορεία προς τις Πρέσπες 2011. Θα πραγματοποιηθεί από την Παρασκευή  1 Ιουλίου έως την Κυριακή 3 Ιουλίου 2011. Κατά τη διάρκεια του Τριήμερου όσοι δηλώσουν συμμετοχή (και κατά σειρά προτεραιότηταςέως 40 άτομα) θα περιηγηθούν στην περιοχή μεταξύ  Βροντερού και Δασερής, θα περπατήσουν το διασυνοριακό μονοπάτι Μεγάλης/Μικρής Πρέσπας και θα έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν στην αποκατάσταση του ομαδικού έργου ΚΕΛΥΦΟΣ εάν το επιθυμούν, ή να εργαστούν σε δικές τους ιδέες. Με αυτό τον τρόπο θα έρθουν σε επαφή με το χώρο των Πρεσπών, θα βιώσουν την μοναδική παρουσία του, θα επεξεργαστούν τις ιδέες που προκύπτουν από τη θεματική ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΤΟΠΟΓΡΑΦΙΕΣ της Εικαστική Πορεία προς τις Πρέσπες 2011 και εάν το επιθυμούν θα διαμορφώσουν προτάσεις που θα μπορέσουν να υλοποιηθούν σε μελλοντικές διοργανώσεις.
Η διαδικασία είναι ανοικτή σε οποιοδήποτε μέσο: ζωγραφική, γλυπτική, κατασκευές, φωτογραφία, ψηφιακή τεχνολογία, ενεργοποίηση ομαδικών δράσεων και όποιο άλλο τρόπο σχηματισμού εικαστικής δραστηριότητας. Οι συμμετέχοντες δεν θα επελεγούν, αλλά θα συμπληρώσουν τον αριθμό της ομάδας με βάση τη σειρά προτεραιότητας με την οποία θα δηλώσουν το ενδιαφέρον τους στη Οργανωτική Επιτροπή. Οι συμμετέχοντες δεν είναι αναγκαίο να είναι εικαστικοί καλλιτέχνες ή σπουδαστές. Υπάρχει η δυνατότητα μετάβασης στις θέσεις ενδιαφέροντος και με όχημα.
Όσοι επιλέξουν να περπατήσουν θα πρέπει να έχουν φυσική κατάσταση που να τους επιτρέψει να ανταπεξέλθουν σε 3 έως τέσσερις ώρες περπάτημα μέτριας δυσκολίας.